پرزیدنت بایدن در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در مادرید پنجشنبه حمله فوق‌العاده‌ای به دادگاه عالی انجام داد و قوه قضائیه را به "رفتار ظالمانه" در سرنگونی رو علیه وید در هفته گذشته متهم کرد - قبل از اینکه اضافه کرد که از دموکرات‌های سنا حمایت می‌کند تا فیلی‌باستر 60 رای را برای مدون کردن تغییر دهند. حقوق سقط جنین

بایدن در پایان نشست این هفته ناتو به خبرنگاران گفت: «تنها چیزی که بی‌ثبات‌کننده بوده، رفتار ظالمانه دادگاه عالی ایالات متحده است. «و نه تنها رو در مقابل وید، بلکه اساساً حق حفظ حریم خصوصی را به چالش می کشد. ما از نظر حقوق شخصی و حقوق خصوصی در جهان پیشرو بوده ایم. و به نظر من این یک اشتباه است که دیوان عالی [دیوان عالی] کاری را که انجام داده است انجام دهد.»

بایدن بعداً گفت: «من معتقدم که باید رو علیه وید را در قانون مدون کنیم و راه انجام این کار این است که مطمئن شویم کنگره به این کار رأی می‌دهد». "و اگر فیلیباستر مانع شود ... ما برای این مورد استثنا قائل می شویم."
دموکرات ها قبلاً یک بار سعی کردند حق سقط جنین را در قوانین فدرال ثبت کنند ، اما قبل از اینکه دادگاه عالی حکم خود را در مورد سازمان بهداشت زنان دابز علیه جکسون در 24 ژوئن صادر کرد، موفق به انجام این کار نشدند.

در آن حکم، دادگاه قانون می سی سی پی را تایید کرد که این عمل را پس از 15 هفته بارداری ممنوع می کند - و دریافت که حرف آخر در مورد قانونی بودن سقط جنین بر عهده رای دهندگان و نمایندگان آنهاست. پس از این تصمیم، تعدادی از ایالت ها به اصطلاح "قوانین ماشه ای" را اجرا کردند که سقط جنین را با اثر فوری ممنوع یا محدود می کرد.
زمانی که کلی اودانل از NBC News بعداً رئیس جمهور را برای حمایت از تغییر فیلیباستر تحت فشار قرار داد، بایدن توضیح داد که این تغییر به منظور تحکیم "حق حفظ حریم خصوصی است، نه فقط حقوق سقط جنین".

رئیس جمهور افزود: "اما بله، حقوق سقط جنین."

دو سناتور میانه رو دموکرات، جو مانچین از ویرجینیای غربی و کیرستن سینما از آریزونا، مخالفت خود را با تغییر لایحه قانونی مجلس، که برای تصویب اکثر لوایح به 60 رای نیاز دارد، ابراز کرده اند - درخواستی تقریبا غیرممکن در سنا 50-50.

بایدن در ابتدا با تغییر قوانین سنا مخالفت  کرد و گفت که  سال گذشته این تغییر "کل کنگره را وارد هرج و مرج خواهد کرد." با این حال، او بعداً  از تغییر لایحه اصلاحات انتخاباتی در ژانویه برای تصویب دو لایحه جامع اصلاحات انتخاباتی حمایت کرد. زمانی که مانچین و سینما به به اصطلاح «گزینه هسته‌ای» رای منفی دادند، این تلاش شکست خورد .

دفاتر منچین و سینما بلافاصله به درخواست روزنامه پست برای اظهار نظر درباره اظهارات بایدن پاسخ ندادند.

قبل از پایان کنفرانس خبری، رئیس جمهور از رای دهندگان خواست تا نارضایتی خود را از این حکم در پای صندوق های رای اعلام کنند.  

بایدن گفت: «به شدت احساس می‌کنم که هر کاری که از نظر قانونی می‌توانم از نظر دستورات اجرایی و همچنین فشار دادن به کنگره و مردم انجام دهم، انجام خواهم داد. «نکته اصلی اینجاست که اگر اهمیت می‌دهید... و فکر می‌کنید این تصمیم دادگاه یک خشم یا اشتباه بزرگ بود، رأی دهید، حاضر شوید و رأی دهید. در سال تعطیل رای دهید و رای دهید، رای دهید، رای دهید. به این ترتیب ما آن را تغییر خواهیم داد.»

این بیانیه بازتابی از اظهارات اولیه بایدن پس از حکم روز جمعه بود که در آن او گفت: «در پاییز امسال، رو در رای گیری است. آزادی های شخصی در رای گیری است. حق حریم خصوصی، آزادی و برابری - همه آنها در رای گیری هستند.

این یک داستان در حال توسعه است.