ساوانا بیردن، سخنگوی Planned Parenthood تنسی و شمال می سی سی پی، گفت: «در حالی که ما از حمایت DA نشویل برای آزادی باروری خود قدردانی می کنیم، این گروه قصد دارد به منظور محافظت از بیماران و ارائه دهندگان خود، «به رعایت قانون ادامه دهد». و مطمئن شوید که کلینیک آن می تواند به ارائه سایر خدمات مراقبت های بهداشتی ادامه دهد.
برخی از ارائه دهندگان همچنین نگران هستند که محدودیت قوانین ایالتی برای سقط جنین ممکن است بیشتر از دوره اداری وکلای منطقه باشد و این امکان را برای دادستان های آینده باز می گذارد که پرونده هایی را که پیشینیان آنها از اتهام آنها خودداری کرده اند، متهم کنند.
قول عدم پیگرد قانونی می تواند در ایالت های بنفش که وکلای ناحیه محلی توسط مقامات ایالتی حمایت می شوند تأثیرگذارتر باشد. به عنوان مثال، در ویسکانسین، دادستان های منطقه در دو شهر بزرگ، میلواکی و مدیسون، گفته اند که تحت پیگرد قانونی ممنوعیت سقط جنین که هفته گذشته اجرایی شد، پرونده ها را تحت پیگرد قانونی قرار نخواهند داد. فرماندار تونی اورز، دموکرات، همچنین قول داده است که به هر ارائه دهنده پزشکی که به دلیل سقط جنین محکوم شده است عفو اعطا کند، و جاش کاول، دادستان کل ایالت، در دادگاه علیه این ممنوعیت استدلال کرده است.
اسماعیل اوزان، نماینده مدیسون، گفت: "اگر رای دهندگان وکیل منطقه ای را می خواهند که زنان را به دلیل درخواست سقط جنین یا ارائه دهندگان مجوزدار که به نفع بیمارانشان عمل می کنند، تحت تعقیب قرار دهد، باید شخص دیگری را انتخاب کنند."
در همین حال، سقط جنین احتمالاً به یک موضوع محرک در انتخابات پرمخاطره برای مناصب DA تبدیل خواهد شد. در شهرستان ماریکوپا، آریزونا، یکی از پرجمعیت ترین شهرستان های ایالات متحده، جمهوری خواه DA که گفته است برخی از موارد سقط جنین را تحت پیگرد قانونی قرار خواهد داد، در اواخر سال جاری با یک انتخابات ویژه روبرو خواهد شد. تنها نامزد دموکرات در این رقابت گفته است که سقط جنین را تحت پیگرد قانونی قرار نخواهد داد.
ریچل میچل، از ماریکوپا DA، به رسانه های خبری محلی گفت که از پیگرد قانونی ارائه دهندگانی که قربانیان تجاوز جنسی یا زنای با محارم را سقط جنین می کنند، خودداری می کند، اما سایر قوانین سقط جنین آریزونا را اجرا می کند. ممنوعیت سقط جنین پس از 15 هفته قرار است در ماه سپتامبر در آریزونا اجرایی شود و مقامات ایالتی در حال بحث هستند که آیا ممنوعیت دیگری قبل از روئه وجود دارد یا خیر.
خطوط نبرد مشابهی بر سر سقط جنین بین نامزدهای دادستان منطقه در انتخابات اواخر سال جاری در تنسی کشیده شده است.
بارکو، استاد دانشگاه نیویورک، پیش‌بینی کرد: «ما شاهد برگزاری انتخاباتی پیرامون این موضوع خواهیم بود». او گفت: "رای دهندگان زیادی از هر دو طرف بسیج خواهند شد."
امروز ، پرزیدنت بایدن دادگاه عالی را به دلیل "رفتار ظالمانه" مورد انتقاد قرار داد و گفت که از یک استثنا در قوانین سنا برای سهولت در نوشتن حمایت های سقط جنین در قانون حمایت می کند. بایدن که در صحنه جهانی در مادرید صحبت می کرد، تصمیم دادگاه هفته گذشته برای لغو رو در مقابل وید را "بی ثبات کننده" خواند و گفت که باید در قاعده سنا که برای پیشبرد اکثر لوایح نیاز به 60 رای دارد، استثنا قائل شد.

در همین حال، قاضی کتنجی براون جکسون روز پنجشنبه آماده تاریخ سازی است و اولین زن سیاه پوستی است که به دادگاه عالی ایالات متحده می پیوندد. قرار است جکسون در یک مراسم در دادگاه در ظهر به وقت شرقی سوگند یاد کند. نامزد بایدن در ماه آوریل توسط سنا تایید شد، اما منتظر پایان دوره تصدی بریر بود.

قبل از مراسم، دادگاه دو نظر پایانی خود را در مورد یک اصطلاح بسیار مهم صادر کرد. موارد باقی‌مانده مربوط به سیاست مهاجرتی «در مکزیک بمانید» است که تحت ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و اختیارات دولت فدرال برای تنظیم انتشار کربن از نیروگاه‌ها وضع شده است.
دادگاه عالی روز پنجشنبه حکمی را برای دولت بایدن در مورد یک سیاست بحث برانگیز مهاجرت صادر کرد و گفت که این اختیار را دارد که سیاست دوران ترامپ را که طبق آن پناهجویان را ملزم می‌کند تا زمانی که پرونده‌هایشان در دادگاه‌های آمریکا بررسی می‌شود، در مکزیک بمانند، تغییر دهد.

رابرت بارنز ، خبرنگار The Post دارای جزئیات است:

این رای 5 به 4 بود و قاضی جان جی رابرتز جونیور برای خودش و قاضی برت ام. کاوانا و سه لیبرال دادگاه، استفان جی. بریر، سونیا سوتومایور و النا کاگان نوشتند.
قاضی کلارنس توماس، ساموئل آ. آلیتو جونیور، نیل ام. گورسوش و امی کونی بارت مخالفت کردند.
قضات پس از اینکه قاضی دادگاه بدوی گفت دولت توجیه کافی برای پایان دادن به آن ارائه نکرده است و رویه های دولت غیرقانونی است، بررسی تلاش بایدن برای خلاص شدن از شر سیاست "در مکزیک" را تسریع کردند.
دادگاه عالی روز پنجشنبه به شدت توانایی آژانس حفاظت از محیط زیست برای کاهش تولید کربن نیروگاه های فعلی را کاهش داد، که ضربه ای به تعهد رئیس جمهور بایدن برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی است.

رابرت بارنز ، خبرنگار The Post دارای جزئیات است:

رای 6 به 3 بود و جان جی رابرتز جونیور قاضی ارشد برای محافظه کاران دادگاه نوشت.
رابرتز با اشاره به سابقه دادگاه نوشت: «محدود کردن انتشار دی‌اکسید کربن در سطحی که منجر به انتقال سراسری از استفاده از زغال‌سنگ برای تولید برق شود، ممکن است یک «راه‌حل معقول برای بحران روز» باشد. اما قابل قبول نیست که کنگره به EPA این اختیار را داده است که چنین طرح نظارتی را به تنهایی اتخاذ کند.
قاضی النا کاگان که برای مخالفان می نویسد، در پاسخ گفت: «امروز، دادگاه با اشاره به سابقه دیگری، اختیاری را که کنگره به آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) داده بود، سلب می کند تا به «مهم ترین چالش زیست محیطی زمان ما» پاسخ دهد.