مهاجر مکزیکی در تراژدی تگزاس امیدوار بود به خویشاوندان خود در اوهایو برسد
این دو پسرعمو حدود دو هفته پیش به دهکده کوچک و سختی که در آن بزرگ شده بودند در جنوب مکزیک بازگشتند تا با چیزی که به حق عبور نسل‌ها از مهاجران از منطقه کوهستانی دورافتاده و فقیرانه آنها در ایالت اواکساکا تبدیل شده بود، خداحافظی کنند.

این اولین سفر به مرز ایالات متحده و مکزیک برای خاویر فلورس لوپز نیست که اکنون در اواسط 30 سالگی است و سال ها پیش سرو ورد را ترک کرده بود و به اوهایو رفته بود ، جایی که پدر و برادرش در آنجا زندگی می کنند و او در ساخت و ساز کار می کرد.
سیاست دوران ترامپ که پناهجویان را مجبور می کند در مکزیک برای جلسات دادگاه مهاجرت آمریکا منتظر بمانند، روز سه شنبه در دادگاه عالی ایالات متحده مورد بحث قرار خواهد گرفت.
فرانسیسکو لوپز هرناندز، پسر عموی خود، گفت که او به خانه بازگشته بود تا برای مدت کوتاهی همسر و سه فرزند کوچکش را ببیند. این بار او با پسر عموی دیگری به نام خوزه لوئیس واسکز گوزمان 32 ساله به ایالات متحده بازمی گشت که برای اولین بار می رفت و امیدوار بود به برادر بزرگش که در اوهایو نیز بود بپیوندد.

لوپز هرناندز گفت، در حالی که همه خطرات را می‌دانستند، افراد بی‌شماری از سرو ورد با کمک قاچاقچیان با خیال راحت از مرز ایالات متحده و مکزیک عبور کرده‌اند، بنابراین لوپز هرناندز گفت که فهمیدن عموزاده‌هایش و ده‌ها مهاجر دیگر در داخل آن رها شده‌اند، شوک‌آور بود. تراکتور-تریلر در زیر آفتاب تگزاس آب می‌کشد.
کلانتر سن آنتونیو به دلیل تبدیل تراژدی تریلر مهاجران به "یک شیرین کاری بزرگ کمپین" به ابوت حمله می کند.
کلانتر شهرستان بکسار، که شامل سن آنتونیو است، ناامیدی و خشم خود را از فرماندار تگزاس ، گرگ ابوت، برای تبدیل فاجعه تراژدی تراکتور به «یک شیرین کاری بزرگ کمپین» ابراز کرده است.

روز سه‌شنبه، کلانتر خاویر سالازار به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا نامه نوشت و شکایت کرد که آقای ابوت از تراژدی تریلر - که در آن حداقل 53 مهاجر جان خود را از دست دادند - برای کسب امتیازات سیاسی استفاده کرده است.

فرماندار تگزاس، فاجعه سن آنتونیو را به گردن بایدن و سیاست های مهاجرتی وی نسبت داد.

همکار من مروشا مظفر مطالب بیشتری دارد:
حکم دادگاه عالی درباره سیاست بحث برانگیز «در مکزیک بمانید» قریب الوقوع است
فاجعه مهاجر سن آنتونیو توجه را به سیاست های مرزی دولت بایدن جلب کرده است. و انتظار می رود در روزهای آینده حکم دادگاه عالی در مورد یکی از جنجالی ترین جنبه های رژیم مرزی صادر شود.

دادگاه به سیاست موسوم به «در مکزیک بمانید» رسیدگی خواهد کرد. این قانون که در زمان دونالد ترامپ در سال 2019 اجرا شد، پناهجویان را مجبور کرد تا در مکزیک منتظر بمانند تا به درخواست‌هایشان رسیدگی شود و هزاران نفر را برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها در اردوگاه‌های محقر در شهرهای مرزی اسیر کنند.

دولت بایدن در اولین روز آغاز به کار خود به دنبال توقف این برنامه بود، اما یک قاضی کاخ سفید را مجبور کرد تا در ماه دسامبر، در بحبوحه شکایت تگزاس و میسوری، این سیاست را بازگرداند.
راننده مظنون یک کامیون مملو از ده‌ها مهاجر که در جریان یک تلاش قاچاق در تگزاس در گرمای شدید جان باختند و یک متهم توطئه‌گر روز چهارشنبه در دادگاه فدرال ایالات متحده به جرایم قاچاق انسان متهم شدند.

بر اساس بیانیه خبری وزارت دادگستری ، هومرو زامورانو جونیور، 45 ساله، روز چهارشنبه به دلیل اتهامات جنایی مرتبط با اتهام مشارکت در قاچاق انسان که منجر به مرگ شد، دستگیر شد .

این دستگیری پس از آن صورت گرفت که افسران SAPD در مورد مکان وی باخبر شدند. آنها پس از تلاش برای فرار او را در یک بوته پنهان یافتند. او با یک شکایت کیفری با یک فقره قاچاق بیگانگان منجر به مرگ متهم شده است.

به گفته وزارت دادگستری، کریستین مارتینز، 28 ساله، که روز سه شنبه در فلسطین، تگزاس دستگیر شد، به یک فقره توطئه برای انتقال مهاجران غیرقانونی که منجر به مرگ شد، متهم شد.

پیش از این، بر اساس دو شکایت جنایی جداگانه که در دادگاه منطقه ای ایالات متحده برای دادگاه منطقه ای ایالات متحده ارائه شده است، خوان کلودیو دلونا-مندز و خوان فرانسیسکو دی لونا-بیلبائو به «داشتن سلاح توسط یک بیگانه به طور غیرقانونی در ایالات متحده» متهم شده بودند. CNN گزارش داد که منطقه غربی تگزاس.

وزارت دادگستری ضمن اعلام اتهامات ناشی از مرگبارترین حادثه قاچاق مهاجر در ایالات متحده، گفت: اگر مجرم شناخته شود، هر مرد با حداکثر مجازات حبس ابد یا احتمالاً مجازات اعدام روبرو خواهد شد.