با اجرایی شدن ممنوعیت های سقط جنین در ایالت های سراسر ایالات متحده، میزان اجرای قوی قوانین به دادستان های محلی بستگی دارد -- و برخی قول می دهند که ارائه دهندگان سقط جنین را به دادگاه نیاورند.
بر اساس بررسی سی ان ان، بیش از یک سوم وکلای ناحیه نماینده 25 شهرستان پرجمعیت در ایالت هایی که سقط جنین را ممنوع کرده اند یا قرار است ممنوع کنند، علناً متعهد شده اند که پرونده های سقط جنین را تحت پیگرد قانونی قرار ندهند، که به طور بالقوه تأثیر محدودیت های جدید را محدود می کند.
اعلامیه های آنها می تواند باعث درگیری حقوقی بین دادستان های آزادتر در مراکز شهری و دادستان های کل ایالت قرمز و قانونگذاران شود، که برخی از آنها در حال برنامه ریزی برای سلب کنترل پرونده های سقط جنین از مقامات محلی هستند.
با این حال، کارشناسان و ارائه دهندگان سقط جنین گفتند بعید است که وعده‌های دادستان‌های منطقه به تنهایی باعث شود که کلینیک‌های سقط جنین در ایالت‌هایی که قوانینی برای منع این روش دارند بازگشایی شوند، زیرا ابهام در مورد تأثیر تصمیم دادگاه عالی در مورد ضربه زدن به  وجود دارد. پیشی گرفتن از تی.
راشل بارکو، استاد دانشکده حقوق دانشگاه نیویورک که نقش دادستان را در سیستم عدالت کیفری مطالعه کرده است، می گوید: «یک دادستان واقعاً اختیار زیادی برای تصمیم گیری در مورد اولویت ها و پرونده های خود دارد. اما آنها می توانند از سمت خود برکنار شوند یا ایالت ها می توانند اختیار محاکمه را به شخص دیگری بدهند."
او افزود، در حالی که تضمین های دادستان ها مفید بود، ارائه دهندگان سقط جنین احتمالاً "نگرانند که این به اندازه کافی ملموس و دائمی نیست."
وکلای منطقه که بیش از 10 میلیون نفر در حوزه قضایی آنها زندگی می کنند - استدلال می کنند که به جای طرح پرونده علیه ارائه دهندگان سقط جنین، این اختیار را دارند که جرایم دیگر را در اولویت قرار دهند.
خوزه گارزا، دادستان ناحیه تراویس کانتی، تگزاس، که شامل آستین نیز می شود، "وظیفه دادستان حفاظت از امنیت عمومی است و اجرای این قانون نه تنها باعث ارتقا یا محافظت از امنیت عمومی نمی شود، بلکه به آسیب های بیشتری نیز منجر خواهد شد." در بیانیه ای اعلام کرد.
سایر وکلای ناحیه که قول داده اند سقط جنین را تحت پیگرد قانونی قرار ندهند، نماینده دالاس، سن آنتونیو، میلواکی، نشویل و بیرمنگام و سایر شهرها هستند. بررسی سی‌ان‌ان شامل 13 ایالت با قوانین محرکی بود که به دنبال تصمیم دادگاه عالی، سقط جنین را ممنوع می‌کردند، و همچنین دو ایالت دیگر، ویسکانسین و آلاباما، که ممنوعیت سقط جنین در آنها اجرایی شده است. دادگاه ها در حال بررسی برخی از این ممنوعیت ها هستند.
بسیاری از وکلای ولسوالی بیانیه مشترکی را امضا کردند که روز جمعه منتشر شد و در آن متعهد شدند که "از پیگرد قانونی کسانی که به دنبال، ارائه یا حمایت از سقط جنین هستند خودداری کنند."
میریام کرینسکی، مدیر اجرایی دادرسی منصفانه و عادلانه، گفت: "همه آنها در مورد موضوع سقط جنین موافق نیستند، اما آنچه که آنها بر سر آن اتفاق نظر دارند این است که این استفاده هوشمندانه، کارآمد یا عاقلانه از منابع محدود دادستانی نیست." گروه اصلاح عدالت کیفری که این بیانیه را سازماندهی کرد. آنها به آخرین خط دفاعی تبدیل خواهند شد.»
مخالفان سقط جنین، وکلای منطقه را که به این تلاش پیوسته اند، مورد انتقاد قرار داده اند. جیمز باپ جونیور، مشاور عمومی کمیته ملی حق زندگی، موضع آنها را "ضد دمکراتیک" خواند. گروه او قانون نمونه ای را برای قانونگذاران پیشنهاد کرده است که به دادستان های کل ایالت اجازه می دهد تا زمانی که دادستان های محلی از انجام آن امتناع می ورزند، رسیدگی به سقط جنین را به عهده بگیرند.
بوپ درباره وکلای منطقه گفت: «آنها برای تصمیم گیری در مورد قانون انتخاب نشدند. اگر آن‌ها نمی‌خواهند این قوانین را اجرا کنند، ما از شخص دیگری می‌خواهیم این کار را انجام دهد.»
سایر وکلای ناحیه در ایالت های دارای ممنوعیت سقط جنین به CNN گفتند که پیگرد قانونی سقط جنین را مورد به مورد ارزیابی خواهند کرد.
افشاگری که پاکتی در دست دارد.
آیا اطلاعاتی برای به اشتراک گذاشتن در مورد این داستان دارید؟ ما چندین راه برای دسترسی ایمن به خبرنگاران خود ارائه می دهیم.
امی ویریچ، دادستان کل در شهرستان شلبی، تنسی، که ممفیس را نیز شامل می شود، در ایمیلی گفت: «این یک مسیر خطرناک برای یک DA است که اظهارات گسترده و فرضی را بدون اتهام یا پرونده ای در مقابل آنها ارائه کند. قانون محرک تنسی مبنی بر ممنوعیت سقط جنین قرار است طی دو ماه آینده اجرایی شود، در حالی که ممنوعیت محدودتر سقط جنین پس از حدود شش هفته بارداری از روز سه شنبه اجرایی شد.
تأثیر وکلای منطقه که از پیگرد قانونی امتناع می کنند احتمالاً از ایالت به ایالت دیگر متفاوت خواهد بود. در تگزاس، حتی اگر وکلای محلی از ارائه دهندگان سقط جنین اتهامی کیفری نکنند، کن پکستون، دادستان کل ایالت - که تصمیم دادگاه عالی را تحسین کرده است - همچنان می تواند شکایت های مدنی علیه ارائه دهندگان ارائه دهد و به طور بالقوه آنها را مسئول جریمه های هنگفت می کند.

یک مادر تگزاسی توصیف می کند که سقط جنین در زمانی که قوانین ایالتی آن را ممنوع می کند چگونه است 04:34
ساندرا گوئرا تامپسون، استاد حقوق دانشگاه هیوستون، گفت: این بدان معناست که کلینیک‌های سقط جنین در این ایالت "هنوز خطرات قانونی زیادی خواهند داشت." (یک قاضی موقتاً ممنوعیت کامل تگزاس را مسدود کرده است، و به برخی از کلینیک ها اجازه می دهد تا سقط جنین را تا حدود شش هفته بارداری دوباره باز کنند و از سر بگیرند، اما این مهلت احتمالاً تنها چند هفته طول می کشد.)
علاوه بر این، یکی از نمایندگان ایالت تگزاس گفته است که قصد دارد در جلسه قانونگذاری این ایالت در سال آینده لایحه ای ارائه کند تا به وکلای منطقه در شهرستان های همسایه اجازه دهد در صورت امتناع یک DA محلی از تعقیب پرونده سقط جنین، اتهامات خود را مطرح کنند. مخالفان سقط جنین همچنین پیشنهاد کرده‌اند که وکلای منطقه‌ای که قول می‌دهند سقط جنین را تحت پیگرد قانونی قرار ندهند، می‌توانند بر اساس قانون ایالتی که مقامات محلی را هدف قرار می‌دهد از سمت خود برکنار شوند که از «انجام وظایفی که قانون بر عهده افسر تحمیل شده است» غفلت می‌کنند - اگرچه تامپسون گفت که او فکر می‌کند که بعید بود
با این حال، عدم اطمینان برخی از دادستان ها را تشویق کرده است تا با دقت بیشتری قدم بردارند. حتی زمانی که وکلای ناحیه در سایر شهرهای بزرگ تگزاس نامه ای را امضا کردند که در آن قول داده بودند که سقط جنین را تحت پیگرد قانونی قرار ندهند، کیم اوگ، نماینده هریس کانتی، که نماینده هیوستون است، محتاط تر بوده است. او حکم دادگاه عالی را محکوم کرد و به تظاهراتی در حمایت از حقوق سقط جنین پیوست، اما در بیانیه‌ای گفت که پیگرد قانونی سقط جنین را مورد به مورد ارزیابی خواهد کرد، زیرا «نمی‌خواهد از این شانس استفاده کند که مشخص شود. در قصور وظیفه خود.»
سخنگوی فدراسیون والدین برنامه‌ریزی شده آمریکا گفت که گروه او از هیچ ارائه‌دهنده‌ای که تنها بر اساس اظهارات دادستان به ارائه سقط جنین ادامه دهد، اطلاعی نداشت. برای مثال، در نشویل، در حالی که DA Glenn Funk متعهد شد که ارائه دهندگان سقط جنین را تحت پیگرد قانونی قرار ندهد و حکم سقط جنین دادگاه عالی را با پرونده طرفدار برده داری Dred Scott مقایسه کرد، بخش محلی Planned Parenthood گفت که بیانیه او به آنها اجازه نمی دهد محدودیت های ایالتی را نادیده بگیرند.